onsdag 5 maj 2010

Beslutsångest

Bild lånad från alvsbyhus.se

Jag har så svårt att ta ett slutgiltigt beslut angående färgerna på huset. Den ursprungliga planen var ju ett 1.5-planshus och då visste vi precis hur vi ville ha det; vitt med rött tegeltak . Men nu när vi av olika orsaker sist och slutligen valde 1-plans huset så blev det svårare. Plötsligt passar ju inte den nordiska sekelskiftes spetsvilla stilen in alls och jag står med alltför många val framför mig. Det finns så otroligt många kombinationer som är vackra på sitt sätt.

Tittar man på miljön dit vårt hus skall byggas skulle ett rödmyllat hus med vita knutar helt klart passa bäst, men det vill dessvärre ingen av oss ha. Ett enplanshus i vinkel börjar heller enligt mig aldrig se ut som en gammal bondstuga så varför ens försöka?

Just nu lutar det väldigt mycket åt en ljusgrå nyans, med svart tak och vita snickerier, här är några bilder på vackra hus i dessa färger som insprirerat mig (alla bilder är klickbara):


Bild lånad från kreivitalo.fi


Bild lånad från kannustalo.fi


Bild lånad från willanordic.se


Med hjälp av extra snickerier som vi skall lägga till nästa sommar innan huset skall målas ska vi försöka få det om inte lika vackert som dessa hus åtminstone lite mer i den riktningen. Bredare foderbräden runt fönstren, bredare 'vita knutar', grova vitmålade pelare till terrassen och en mer markerad entré är några tillägg vi planerar för att få till den här stilen. Redan i beställningsskedet i måndags valde vi extra stora fönster, glasade dörrar och spröjsar, allt för att försöka få till den klassiska New England stilen. Hur bra vi lyckas med det får vi se om sådär 1,5 år först, men tills dess kan jag fantisera och drömma i alla fall.

♥ Anna

1 kommentar:

  1. Jag håller helt med dig, INTE rött hus med vita knutar. Tycker inte det passar på ett enplans vinkelhus. Om ni dessutom ska köra på New England-stilen så passar ju ljusgrått med svart tak mycket bättre än rött. Kommer att bli jättesnyggt när ni får dit alla extra detaljer!

    SvaraRadera