torsdag 20 maj 2010

Inspiration



Glest mellan inläggen nu men dels har vi passat på och njutit av det fantastiska vädret och dels har vi sprungit runt som yra höns o fixat med husbygget, samlat in alla bilagor till bygglovsansökan som vi lämnade in i veckan, förhandlat med olika spisleverantörer om vår spis som skall stå i vardagsrummet, begärt offerter från dörrtillverkare osv. Mycket som skall hinnas med och särskilt brått är det iom att vi är medvetna om att tid inte kommer finnas längre fram. Om mindre än sex veckor skall vi vara ute ur vårt nuvarande hem och bara några veckor senare är jag beräknad att föda, så vi försöker hinna med så mycket som möjligt nu innan dess.

Färgvalet har inte slagits fast helt definitivt ännu, det visade sig att vi bara behövde uppge takfärgen i det här skedet, men jag har grubblat och grubblat och TROR att jag kommit fram till att vi skall gå tillbaka till ursprungsplanen och måla huset i nån nyans av vitt. Här får ni se en kavalkad av inspirerande bilder på vackra vita hus, alla är lånade från diverse platser på inernet.











Dessa fantastiska hus är ju självklart långt från några Älvsbyhus, men man kan ju ha nåt att sträva efter i alla fall. Jag tycker fortfarande att gråa hus och dom mörkgråa nästan svarta husen med vita detaljer är läckra. Men någonstans insåg jag att bilden jag haft av mitt drömhus med äppelträd som blommar på gården och barn som springer runt, i den bilden finns det ett vitt hus, så när vi nu en gång bygger, varför inte välja den färgen då? Jag frångick ju det vita främst pga valet av enplanshus, för jag fick för mig att vitt skulle passa bäst i tvåplan, men så hittade jag dessa bilder på ett vackert enplanshus, och då återvände hoppet om drömmen om ett vitt hus.



Foto: hemnet.se

Nästa gång ska ni få se inspirationsbilder för vår blivande terass.

♥ Anna

2 kommentarer:

  1. Tänkte just fråga dig hur det blev med färgvalet, men jag ser att ni inte behövde bestämma er ännu. Det var ju jättebra! Jag tror nog att vitt kommer att bli supersnyggt om ni väljer det!

    SvaraRadera
  2. Jag tänkte också fråga vilken färg ni valde ;-) Jag röstar på vit fasad och vinrött tak (det ska vi ha :-) ) Jag kan också tänka mig (även om det är snyggt) att svart eller mörkgrå färg krymper huset (kanske passar 2-våningshus bättre?) samt kanske måste målas om oftare?

    SvaraRadera