torsdag 6 maj 2010

Mer svåra val



Foto: jpsalonen.fi


Som jag nämnde tidigare har vi valt att inte ta den standard entrédörr som levereras med Älvsbyhus. För mig har det personligen alltid varit så att den detalj jag kanske gillat minst estetiskt på ÄB-hus är just entrén. Den lilla triangeln som liksom bara hänger på väggen nästan, känns obalanserat och inte särskilt inbjudande för mig. Egentligen är det inget större fel på den, men det är heller inget speciellt med den.

Från början var planen att lämna bort hela brokvisten och låta bygga en ny. Men det projektet tillsammans med den stora taktäckta terassen vi planerat in på baksidan hade blivit alltför dyrt. Så istället valde vi en kompromiss igen en gång, att låta brokvisten vara kvar, men att göra vissa egna ändringar på den och byta ut ytterdörren för att försöka ändra utseendet på hela entrén.

Först tänker vi ta bort det lilla staketet på sidorna av bron och bygga en trappa som går runt hela bron som på bilden nedan. Det här borde hjälpa med att balansera upp bredden på taket och göra att bron ser mer proportionerlig ut.



Bild lånad från okänd


Vi kommer även att fixa till pelarna vid ingången lite så att de blir grövre och mer markerade, även detta för att balansera upp taket och få bort det något spinkiga intrycket av pelarna som gör att taket nästan ser ut att hänga på väggen.

Men sen till det svåra, dörrvalet...Jag har kollat runt på massor av bilder på vackra hus och det gemensamma för de flesta tycks vara att de vid sidan om dörren har smala höga fönster vilket gör att ingången ger ett 'pampigare' intryck och hela ingången får ett bredare utseende. Det här hade även varit mitt första val.

Men problemet är att innanför dörren på ena sidan kommer det finnas väggfasta garderober (se ritning i tidigare inlägg), så det är omöjligt att ha fönster på bägge sidor vilket nästan är en nödvändighet för att få ett symmetriskt och balanserat intryck. Eller tycker ni man kan ha fönster på bara ena sidan?


Ett annat alternativ är att göra som på bilden nedan, skapa ett bredare intryck genom breda foderbräden, nästan som små pilastrar vid sidan om dörren.

Just den här dörren i grått är vi väldigt förtjusta i och den är ett av våra alternativ till ytterdörr, men gärna i kombination med sidofönster för ljusinsläppets skull då den har så små fönster.




Foto: jeldwen.fi

En tredje möjlighet är den här dörren, en enkel dörr som skall se ut som en dubbeldörr på håll.

Att lägga in en riktig pardörr har vi strukit från alternativen pga väggkonstruktionen som skulle kräva att man bär upp med en stor balk om man lägger in en bredare dörr eftersom bärande konstruktioner måste sågas av i sånt fall.

Denna dörr har mer fönster så ljusinsläppet är bättre och i kombination med de breda foderbrädena kanske den skulle ge ett tillräckligt lyft till entrén? Vad tror ni?



Foto: jeldwen.fi

Ni får gärna komma med tips och åsikter för jag har så svårt med detta beslut! Och dessutom, ska dörren vara vit eller grå? Vi gillar verkligen den grå på bilden ovan, men vi får se.

♥ Anna

3 kommentarer:

  1. Efter ombyggnad kommer nog entrén att bli snyggare än standarden! Jag röstar för det sista dörr-alternativet och vit dörr :)

    SvaraRadera
  2. Om ni kommer att måla fasaden i någon typ av bruten vit färg (jag röstar för det + mörkgrått tak), så skulle jag välj den sista dörren, i ljusare grått och med bredare lister :-)

    SvaraRadera
  3. Dethär med mycket ljus verkar vara heligt här i norr, men here goes anyway: farstun vistas man ju i en mycket kort stund då man klär på eller av sig. Om ni öppnar dörren till lägenheten kommer det väl mer ljus den vägen oberoende vad ni tar för dörr?

    På det viset tänker jag mig att den nästsista dörren kan fungera bra, och man int behöver oroa sig så myki om ljusmängden. Men så gillar jag oxå bastanta dörrar.

    (Och vet inget om inredning.)

    SvaraRadera