onsdag 12 maj 2010

Färgsättning igen

Hittills har vi trott att vi har sommaren på oss att ta ett slutgiltigt beslut angående färgvalet på huset. Men idag fick jag veta att färgvalet skall bifogas i bygglovsansökan som vi skall lämna in denna vecka...hjälp vad svårt det blev nu! Området vi bygger på har vissa begränsningar gällande vilken typ av byggnad som får uppföras där och tydligen gäller detta även färgen. Så ikväll måste beslutet tas och sen får vi hålla tummarna att vårt val går igenom hos byggnadsnämnden också. Som jag skrev tidigare så lutar det starkt mot en ljusgrå färg med vita snickerier och svart tak, men så hittade jag dessa bilder av ett ÄB-hus i sverige, ovanligt men snyggt tycker jag!




Bilder lånade från Allt om älvsbyhus


Lite för vågat för mig misstänker jag, jag har en tendens att vara lite mera 'lagom' och kanske feg med såna här saker, jag är alltid rädd att jag skall tröttna efter en tid om jag väljer nåt som sticker ut mer. Dessutom tror jag grannarna skulle få fnatt och så skulle antagligen byggnadsnämnden protestera att det inte passar in i miljön, men snyggt är det i alla fall, och de vita detaljerna syns ju verkligen bra mot allt det mörka, tufft, eller vad tycker ni?

Kolla in den här länken också som visar ett hus som varit vitt men målats om i mörkgrå med vita snickerier, det blev fantastiskt snyggt och det vita framträder så vackert.


Även här ett hus i mörgrått med vita snickerier, ovanligt men vackert!

Bild lånad från varjedag.nu/inredning/

Svårt val vi har framför oss ikväll. det känns så definitivt på nåt vis, en vägg inomhus målar man ju om på nån timme om man ångrar sig, men husets fasad är inte så lätt att ändra sådär bara.

♥ Anna

1 kommentar:

  1. Jo, det var snyggt, men kanske lite för mörkt eftersom det var så mörkt tak också. Tänkt dessutom på sommaren då det är grönt runomkring, då försvinner ett mörkt hus i det mörkgröna tycker jag. Så ljusgrått låter nog snyggare :-)

    SvaraRadera